Følg os

Sport

Sådan forbrænder du flere kalorier til træning

Mand på løbebånd

Når du skal forbrænde flest mulige kalorier til træning, så skal du have helt styr på dit træningsprogram. Træningsprogrammet skal være tilpasset netop dig og din form, for at det bliver så effektivt som muligt.

Hvis du starter for hårdt op, så er der risiko for skader og overtræning, så du bliver nødt til at stoppe din træning igen. Ligeledes er et for let program heller ikke optimalt, da du dermed ikke opnår en lige så god forbrænding og form, som du ellers ville kunne med et hårdere program.

Periodisering af din træning

Når du starter til styrketræning, så er det vigtigt med den rette periodisering af træningsprogrammet. De fleste eksperter anbefaler helkropstræning til begyndere, hvor der er fokus på de største muskelgrupper.

Teorien bag dette er, at når de største muskelgrupper bliver aktiveret, så bliver de mindre muskelgrupper også aktiveret via støttefunktioner til de store muskelgrupper.

Fokus på de store muskelgrupper

Lav derfor et træningsprogram med fokus på f.eks. squat, dødløft og bænkpres og generelt på frie vægte. Start med ca. 2 øvelser af hver, hvor du tager ca. 10-12 gentagelser. I uge 2 kan du så enten sætte vægten op, tilføje flere øvelser eller bare tage flere sæt af de samme øvelser.

I uge 3 fortsætter du så med at gøre programmet endnu hårdere, hvilket du igen kan gøre på flere parametre. Efter ca. 6-8 uger tager du så en træningsfri uge, hvor din krop får lov til at restituere. Herefter starter du forfra, men med en lidt højere træningsmængde.

Både styrketræning og cardio

Både styrketræning og cardio er essentielt, når du skal opnå den bedste forbrænding. Cardio giver den højeste forbrænding under selve træningen, men styrketræningen øger din muskelmasse og derigennem din krops basisforbrænding.

Jo mere muskelmasse du har, jo højere er din forbrænding også. Derfor skal du både dyrke cardio og styrketræning, når du ønsker et varigt vægttab. Du skal selvfølgelig også spise sundt, men lad være med at sulte dig selv, da dette ikke holder i længden.

Læs mere
Klik for at kommentere

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Oplevelser

De bedste destinationer for fodboldglade mænd

Mænd ser fodbold

Er du glad for både rejser, oplevelser og fodbold, så vil det være mere end oplagt for dig at tage på en fodboldrejse til udlandet. Her vil det naturligvis være en fordel, hvis du har nogle venner, kollegaer eller familiemedlemmer, som deler din store passion for fodbold. Det er jo ikke så sjovt at tage på fodboldrejse alene. Dermed ikke sagt, at det ikke kan lade sig gøre; for det kan det selvfølgelig.

Hvor skal turen gå hen?

Skal du opleve nogle af de helt store fodboldstjerner på tæt hold, kan du sætte kursen mod Tyskland, England, Spanien eller et helt fjerde land. I dette afsnit vil vi kigge nærmere på nogle af de byer og lande, som huser de mest succesfulde fodboldklubber med de største stjerner.

  • London, England (Manchester United, Chelsea, West Ham m.fl.)
  • Barcelona, Spanien (FC Barcelona)
  • Madrid, Spanien (Real Madrid)
  • Paris, Frankrig (Paris Saint Germain)
  • München, Tyskland (Bayern München)

London, England er uden tvivl den ultimative destination for fodboldentusiaster, da man her kan opleve hold som Manchester United, Chelsea, West Ham og mange flere. Du kan via engelskeklubber.dk downloade et overskueligt kort over de klubber, som spiller i eller nær London, England. Listen består i øjeblikket af 12 af de bedste professionelle fodboldklubber.

Tripbuddy.dk – afbudsrejser fra Kastrup Lufthavn (vælg mellem mange destinationer)

Planlæg selv eller bestil en pakkerejse

Ønsker du at spare tid og besvær på din ferieplanlægning, bør du bestille en pakkerejse, da det helt sikkert er den nemmeste måde at gribe det an på. Det er desværre ikke den billigste måde, hvorfor denne løsning ikke falder i god jord hos alle rejsende. Den billigste løsning er at planlægge rejsen selv; altså at bestille flybilletter, hotelophold og fodboldbilletter på egen hånd. Du kan gøre klogt i at tage dine fodboldglade venner med på råd, når rejsen skal planlægges og bestilles.

Skal du sikre dig en billet til en større fodboldkamp, hvor der forventes at blive udsolgt, bør du bestille din billet i god tid. Det er nemlig mere end bare svært at få fat i en billet til en rimelig pris, når der først er udsolgt. Dog kan man altid anskaffe sig en ekstra billet, hvis man er villig til at betale, hvad det koster. Alene billetten kan koste flere tusinde kroner, hvis der er tale om en større kamp – for eksempel en kamp mellem FC Barcelona og Real Madrid.

Læs mere

Sponsoreret

Hvordan får jeg større muskler?

Muskuløs mand

Det korte og meget ukonkrete svar er træning, træning og mere træning.

Dermed ikke sagt, at man skal træne så længe og ofte, at man pådrager sig den ene skade og overbelastning efter den anden. Det er nemlig vigtigt, at kroppen får tid og ro til at hvile, uanset om man dyrker den ene eller anden træningsform.

Høj belastning – få gentagelser

Skal du kunne realisere dit ønske om store muskler, så skal du bruge tid på styrketræning. Her gælder det om at løfte tungt uden at gå på kompromis med selve udførelsen. En god hovedregel går på, at man skal træne med vægte, hvor man kan tage omkring 8-12 gentagelser pr. sæt, før man ikke kan mere. Såfremt du kan tage mere end 12 gentagelser i ét sæt, bør du overveje at øge belastningen. Det skal jo ikke være alt for let.

For at få en så flot og muskuløs krop som muligt er det alfa og omega, at du ikke kun træner arme og mave. Du skal også træne din overkrop, lår, ryg og baller. Med andre ord skal du træne hele kroppen. Træn gerne de enkelte muskelgrupper mindst to gange om ugen.

Billig Fitness står til rådighed for dig, som ønsker at indrette dit eget træningsrum i hjemmet. Forhandleren fører nemlig et bredt udvalg af træningsudstyr.

Spis rigtigt

Du er, hvad du spiser.

Der er faktisk noget om snakken. Det kan nemlig være uhyggeligt svært at træne sig til store muskler, hvis man ikke også har fokus på sin kost. En muskuløs krop bliver jo ikke bygget af pizza, slik, bacon og sodavand.

Herunder får du en håndfuld tips ang. ernæring:

  • Gå aldrig ned på protein (protein er musklernes byggesten)
  • Indtag et måltid umiddelbart efter et afsluttet træningspas
  • Overvej kosttilskud

Med hensyn til ernæring kan du med fordel tømme dit køleskab for junkfood og fylde det med æg, kød, broccoli, fedtfattigt pålæg, mælk, bønner og andre sunde fødevarer. Det handler ikke kun om at spise sundt, men også om at spise varieret.

Sov dig til større muskler

Den kloge læser vil pointere, at man ikke kan sove sig til større muskler, men der bør ikke herske nogen tvivl om, at søvnen er vigtig. Søvnen har i særdeleshed stor betydning for dig, som dyrker intensiv styrketræning og dermed har brug for at restituere. Du skal så vidt muligt forsøge at sove mindst 7-8 timer hver nat.

Læs mere

Sponsoreret

Inspiration: Det vigtigste træningsudstyr til dit herreværelse

Aktiv mand

Du finder næppe en mand, som ikke har haft en drøm om at indrette sit eget herreværelse. Det er nemlig fantastisk at have adgang til sit helt eget værelse – især hvis man bor sammen med en kæreste eller ægtefælle.

Der er mange mænd, som bruger et herreværelse som et spillerum, men du kan også vælge at omdanne værelset til et træningsrum, hvis du har et ønske herom.

Populært træningsudstyr til mænd

Såfremt du er mand og gerne vil købe det bedste træningsudstyr til dit herreværelse, så skal du læse med og suge til dig. Det er en realitet, at der er forskel på, hvilket træningsudstyr der er mest populært hos henholdsvis mænd og kvinder.

Drømmer du om en flot overkrop, en markeret mave og store overarme, så vil vi anbefale dig at købe følgende udstyr:

  • Håndvægte
  • Kettlebells
  • Mavehjul
  • Slyngetræner
  • Foam roller
  • Vægtstang
  • Vægtskiver 

Jo mere udstyr du kan finde plads til, desto bedre træningsmuligheder kan du give dig selv. Du behøver naturligvis ikke at købe det hele på én gang, da det selvsagt kan blive udfordrende rent økonomisk.

Dumbbells (på dansk håndvægte) er uundværlige til hjemmetræning, så du bør også købe håndvægte til dit hjemmefitness. Der er trods alt mulighed for at udføre rigtig mange træningsøvelser, hvis man blot har adgang til nogle få håndvægte.

Det er svært at definere det vigtigste træningsudstyr til et herreværelse, da det på mange måder er en smagssag. Der er nemlig forskel på, om mænd træner for at tabe sig, få større muskler eller for at komme i bedre form. Ønsker du at tabe dig, bør du foruden det anbefalede udstyr også købe en eller flere motionsmaskiner – f.eks. et løbebånd og / eller en crosstrainer.

Du kan med den rigtige tilgang til indretningen skabe et flot, motiverende og maskulint herreværelse, hvor der er gjort plads til både træning og sjov.

Læs mere

Populære indlæg