Følg os

Sport

Sådan bygger du en muskuløs krop

Vægttræning

Det rigtige træningsprogram

For at bygge en mere muskuløs krop, så er det yderst vigtigt, at du har det rigtige træningsprogram. Træner du arme hver dag, jamen så bliver din ryg nok ikke så meget mere muskuløs. Det er vigtigt, at man kommer hele vejen rundt – også til benene. Udover dette, så er det vigtigt, at man fornyer sit program. Kroppen må ikke vænne sig til din træning, for så udvikler kroppen sig ikke i samme grad. Måden man opbygger muskler på, er ved at træne. Man river muskelfibrene i stykker, når man træner. Herefter genopbygger man dem med en ordentlig proteinholdig kost. Sådan bygger musklerne sig langsomt større. Heraf giver det mening, at kører du det samme program dag efter dag, uge efter uge, så vil du efter noget tid ikke ramme kroppen på samme måde. Udover dette kan man også hurtigere gå død i ens træning, hvis det er det samme hver dag. Her kan man med fordel besøge en side som FITIT, hvor det har gjort dit træningsprogram nemt. Her kommer der nye programmer hver måned. Der er både programmer, hvor man skal træne en 5-6 gange om ugen, samt programmer hvor man skal træne 3 gange om ugen. Desuden er alle øvelser forklaret. Nemmere bliver det ikke.

Den rigtige kost

Udover et godt program, så er det også vigtigt med god kost. Du har sikkert hørt udtrykket: “en sixpack er lavet i køkkenet” – dette er også sandt. I hvert fald delvist. Med delvist mener vi, at træning og kost går hånd i hånd. Du får ikke mange muskler på kroppen med træning, hvis du ikke spiser nok (og sundt). Dog får du heller ikke mange muskler på kroppen, hvis du spiser godt, får en masse proteiner, men ikke træner. Mange der træner meget siger, at man skal have ca 2g protein pr. kg kropsvægt og træne i hvert fald 4 gange om ugen, for at se gode fremskridt.

Vedholdenhed

Dette er måske det mest simple, men også vigtigste punkt. Rigtig mange træner i måske 3-4 måneder, hvorefter de stopper i 2 – og så kører møllen ellers sådan. Selvom dette selvfølgelig er bedre, end slet ingen træning, så vil det ikke skabe så meget muskelopbygning på lang sigt. Det er vigtigt, at man er vedholdende, så kan resultaterne nok komme. Træner man 4-5 gange om ugen (med nye og “smarte” programmer) samt spiser godt i bare et års tid, så skal man nok se resultater – det er der ingen tvivl om.

Læs mere
Klik for at kommentere

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.