Følg os

Karriere

Fire gode tips til at optimere dine salgstekster

Kommunikation

Når du skal skrive den gode salgstekst, hvad enten det er et nyhedsbrev, reklametekst eller profilering af dig selv og dine kompetencer, gælder der nogle gode huskeregler, der vil gøre din tekst meget mere synlig og interessant for kunden. I det følgende skal vi kigge på, hvilke fire tricks der kan målrette din salgstekst, så alle, både du og kunden, får det bedste udbytte.

1. Kend din målgruppe

Hvis din salgstekst skal nå ud til en bestemt målgruppe, må du først og fremmest sætte dig ind i, hvad denne målgruppe ønsker. Hvordan læser denne målgruppe salgstekster i hverdagen? Er det via mail, avis eller noget helt tredje? Når du har snævret dig ind på målgruppen og forstået, hvilke behov og præferencer de har, er det nemmere at række ud til dem.

2. Gør problemet og dit bud på en problemløsning klart

Når du skal nå ud til kunden med dit bud på den bedste problemløsning, er det vigtigt, at kunden forstår, hvad problemet i første omgang drejer sig om. Kunden er måske ikke klar over, at det problem der er opstået rent faktisk kan løses. Her er det din fornemmeste opgave at fortælle kunden, via salgsteksten, at du har midlerne til at løse problemet.

3. Skriv salgstekster der fanger – og husk korrekturlæsning

Når du har defineret din målgruppe og fundet et læsevenligt layout, er det nu, du skal i gang med at skrive din annonce, nyhedsbrev eller profilering på din hjemmeside. Uanset hvilken form for salgstekst du skriver, er det vigtigt, at den vækker læserens interesse.

Det er desuden vigtigt, at teksten bliver korrekturlæst inden udsendelse. Er der mange fejl i din salgstekst, i form af kommafejl, stavefejl eller grammatiske fejl, udsender det et signal til kunden om, at der har været en useriøs skribent i gang.

For at undgå at førnævnte fejl sker, kan det være en fordel at benytte sig af professionelle korrekturlæsere. Disse er uddannede med det specifikke formål at gøre din tekst fejlfri. Typisk hører disse korrekturlæsere ind under et firma, der tilbyder forskellige korrekturpakker til både små og store virksomheder. Desuden er det også muligt at få foretaget en engelsk korrekturlæsning af dine tekster, således at du også kan favne resten af verden. Generelt er udgifterne til korrekturlæsning givet godt ud.

4. Prøv din salgstekst af og bed kunden om feedback

Når du er nået ud med din salgstekst, kan det være en fordel at bede om feedback fra en håndfuld modtagere. Hvad fungerede? Hvad fungerede ikke? Dette kan gøres via målrettede spørgeskemaer, således at du kan tilrettelægge din næste salgstekst på bedste vis.

Læs mere
Klik for at kommentere

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *