Følg os

Sport

Derfor elsker mænd sport

Golfspillere

Der er et stort flertal af mænd som tilbringer meget af deres fritid med at se sport. Men hvad er det, der gør at mænd er så vilde med sport?

Der er måske efterhånden lige så mange kvinder som mænd, der elsker sport. Men faktisk findes der videnskabelige studier, som forklarer, hvorfor mænd er så vilde med sport. Ifølge et studie fra 2014 der undersøgte sportstendenser i 37 lande var der visse sportsgrene, som mænd var mere tilbøjelige til at dyrke end kvinder. I nogle få lande var den statistiske forskel minimal, men når talen faldt på konkurrenceprægede sportsgrene som for eksempel basketball, var der næsten fire gange så mange mænd, som kvinder, som dyrkede denne sport. Og et andet studie af sport i 50 forskellige lande viste, at næsten dobbelt så mange mænd som kvinder var interesserede i eller dyrkede en eller anden form for sport.

Selvom kvindefodbold bliver mere og mere populært verden over, udgøres seerskaren stadig primært af mænd. I Tyskland er 64% af tilskuere og seere for eksempel mænd, mens de kvindelige seere udgør 58%. Og selvom kvindefodbolden også i Danmark er blevet langt mere synlig og populær, er den mandlige overvægt også tydelig hos bookmakerne, hvor live betting på sport også domineres af mændenes turneringer. UEFA-cuppen, den danske Superliga, engelsk fodbold og Allsvenskan er blot en lille del af det udvalg af herreturneringer, man finder hos bookmakerne.

Mænd ser fodbold

Videnskab ligger til grund for mænds kærlighed til sport

Selvom der i dag også er masser af kvinder, som elsker at se og dyrke sport, og selvom både kultur, traditioner og historie spiller en stor rolle i, hvorfor der nogle steder er en overvægt af mandlige sportsudøvere, så hævder videnskaben, at der også ligger nogle meget primære årsager til grund for mænds sportsinteresse. Ifølge forskningen handler meget af mænds adfærd i og omkring sport om det biologiske begreb ’tilskuer lek’. Særligt set blandt fugle, men også blandt visse pattedyr og insekter, handler det om at to eller flere hanner mødes for at kæmpe, mens andre fugle – tilskuerne – ser på. For hanfuglene handler det om at finde den stærkeste partner, men hvad er formålet for kæmperne og tilskuerne? De atletiske kampe skærper kæmpernes taktiske og sportslige evner gennem praktisering af taklinger, løb og bevægelse igennem landskabet, hvilket er nyttigt i forhold til rigtige kampe om liv og død. Herudover skaber det socialt hierarki og alliancer i flokke, også blandt tilskuerne, som har mulighed for at vurdere hinandens kompetencer.

Testosteron gør forskellen

Behovet for at konkurrere handler også om, at voksne mænd har et langt højere niveau af testosteron end kvinder. Faktisk har mænd 7-8 gange så meget testosteron som kvinder, og meget interessant viser forskning, at når mænd kæmper mod deres rivaler, stiger dette niveau markant, hvis de vinder, hvorimod det forbliver det samme, hvis de kæmper mod deres venner.
Som sagt skal disse videnskabelige studier kombineres med en masse andre faktorer, hvis de skal forsøge at forklare, hvorfor det lige er mænd, som har så stor interesse i sport. For i mange tilfælde handler det nok om så meget mere end bare biologi og fysik.

Læs mere
Klik for at kommentere

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Sport

Sådan bygger du en muskuløs krop

Vægttræning

Det rigtige træningsprogram

For at bygge en mere muskuløs krop, så er det yderst vigtigt, at du har det rigtige træningsprogram. Træner du arme hver dag, jamen så bliver din ryg nok ikke så meget mere muskuløs. Det er vigtigt, at man kommer hele vejen rundt – også til benene. Udover dette, så er det vigtigt, at man fornyer sit program. Kroppen må ikke vænne sig til din træning, for så udvikler kroppen sig ikke i samme grad. Måden man opbygger muskler på, er ved at træne. Man river muskelfibrene i stykker, når man træner. Herefter genopbygger man dem med en ordentlig proteinholdig kost. Sådan bygger musklerne sig langsomt større. Heraf giver det mening, at kører du det samme program dag efter dag, uge efter uge, så vil du efter noget tid ikke ramme kroppen på samme måde. Udover dette kan man også hurtigere gå død i ens træning, hvis det er det samme hver dag. Her kan man med fordel besøge en side som FITIT, hvor det har gjort dit træningsprogram nemt. Her kommer der nye programmer hver måned. Der er både programmer, hvor man skal træne en 5-6 gange om ugen, samt programmer hvor man skal træne 3 gange om ugen. Desuden er alle øvelser forklaret. Nemmere bliver det ikke.

Den rigtige kost

Udover et godt program, så er det også vigtigt med god kost. Du har sikkert hørt udtrykket: “en sixpack er lavet i køkkenet” – dette er også sandt. I hvert fald delvist. Med delvist mener vi, at træning og kost går hånd i hånd. Du får ikke mange muskler på kroppen med træning, hvis du ikke spiser nok (og sundt). Dog får du heller ikke mange muskler på kroppen, hvis du spiser godt, får en masse proteiner, men ikke træner. Mange der træner meget siger, at man skal have ca 2g protein pr. kg kropsvægt og træne i hvert fald 4 gange om ugen, for at se gode fremskridt.

Vedholdenhed

Dette er måske det mest simple, men også vigtigste punkt. Rigtig mange træner i måske 3-4 måneder, hvorefter de stopper i 2 – og så kører møllen ellers sådan. Selvom dette selvfølgelig er bedre, end slet ingen træning, så vil det ikke skabe så meget muskelopbygning på lang sigt. Det er vigtigt, at man er vedholdende, så kan resultaterne nok komme. Træner man 4-5 gange om ugen (med nye og “smarte” programmer) samt spiser godt i bare et års tid, så skal man nok se resultater – det er der ingen tvivl om.

Læs mere

Sport

Skulle du også have været fodboldspiller?

målmand redder bolden

Selv hvis man ser bort fra de svimlende lønninger og muligheden for at gifte sig med supermodeller, popstjerner og tidligere bond-babes, er der nok mange, der gerne ville have gjort karrierer som fodboldspiller.

Desværre må de fleste af os indrømme, at talentet ikke var der, og det hårde arbejde ikke blev gjort, men det er alligevel sjovt at drømme.

Når EA SPORTS™ til september udgiver FIFA 20, bliver muligheden for at drømme sig væk til en karriere som fodboldspiller lidt bedre. Det kommer efter sigende, til at være den mest realistiske fodboldoplevelse nogensinde.

Det meste realistiske fodboldspil til dato

EA SPORTS har virkelig formået at kæle for fans og fodboldelskere over hele verden. Med introduktionen af Football Intelligence og et nyt boldfysiksystem bliver der låst op for uhørt realistisk gameplay.

Nu kunne man måske tro, at realisme og en bedre kunstig intelligens kunne ødelægge en del af oplevelsen, for dem der ikke spiller på allerhøjeste niveau, men med tilføjelsen af ”afgørende øjeblikke” bliver rigtig meget af kontrollen, samtidig givet tilbage til spilleren.

”Afgørende øjeblikke” er med til at sikre, at du som spiller får mere kontrol i de afgørende situationer, så du virkelig får kontrol over kampens helt afgørende situationer.

Et autentisk spilflow i Fifa 20 og tidligere spil

I mange af de tidligere FIFA-spil har et af de største problemer været, hver gang computeren tog kontrol over en spiller. Dine medspillere positionerede sig dårligt i angrebet, og foretog ikke nogen former for defensiv opbakning i forsvaret, og det var alt sammen med til at fjerne realismen fra fodboldoplevelsen, men det er slut nu.

Det helt store fokus har fra starten været at skabe et autentisk spilflow. De AI-styrede spillere har fået en større observans omkring tid, rum og positionering. Det betyder samtidig, at der er kommet et endnu større fokus på dine præstationer i spillets én-mod-én situationer.

Et par af de nye features i Fifa 20

Hvis du heller ikke kan vente til slutningen af september, kan du her få et lille overblik over et par af de nye features, og hvad de kommer til at betyde for spillet.

  • Den opdaterede boldfysik og de opdaterede baner er med til at få bolden til at skrue, hoppe og dykke, så det i sidste ende bliver en mere virkelighedstro fodboldoplevelse.
  • Dynamiske én-mod-én situationer er inspireret af kampe i de bedste ligaer, og giver et mere virkelighedstro tempo i boldomgangen.
  • Ny AI giver især en bedre oplevelse af forsvarspillet, hvor både positionering og tacklingerne har fået en opgradering, og i sidste ende har det givet AI-spillerne mulighed for at yde en mere intelligent opbakning af den brugerstyrede spiller.
  • AI-spillerne har fået opgraderet deres bevægelsesmønstre, så de foretager mere naturlige og velovervejede løb.
  • Sidelæns driblinger giver mulighed for at drible sidelæns, og er med til at tilføje en ekstra dimension til spillet, hvor man kan lokke modspilleren til at gøre udfald, og derved selv få muligheden for at sætte en mand på en mere naturtro facon.

Spillet til dig der elsker fodbold

Selvom det hurtigt kommer til at lyde meget teknisk, så er Fifa 200 i allerhøjeste grad designet til dig der elsker fodbold, og går lige så meget op i fodboldoplevelsen som i spiloplevelsen. Det er ikke kun designet med tanke på Marcuzo, Hassanplayer og Agge, men også for at glæde Nicolai Boilesen, Kasper Fisker og dig hjemme i sofaen.

Læs mere

Sponsoreret

Disse sportsaktiviteter må du ikke misse

Mænd på golfbanen

Vi kender naturligvis alle de mest gængse sportsaktiviteter såsom fodbold, håndbold og basketball. Det er i hvert fald de færreste af os, der ikke har prøvet at sparke til eller kaste med en bold. Sportsverdenen er dog markant større end blot de mest populære sportsgrene, og derfor vil vi i denne artikel gennemgå nogle af de aktiviteter, som du og dine kammerater kan prøve kræfter med næste gang, der skal ske noget aktivt.

Golf er en overset sport

Der er rigtig mange danskere, der aldrig har prøvet at spille golf før. Det kan der være mange grunde til. Her på redaktionen tror vi, at en af hovedårsagerne er, at det kan være svært for nybegyndere at begive sig ud på golfbanen og skulle forholde sig til de mange nye begreber.

Man behøver dog ikke gå direkte på golfbanen. I øvrigt har de fleste danske golfklubber et tilbud, som passer perfekt til nybegyndere. Her vil man kunne øve slag og spille færre og mindre komplicerede huller. Det er dog vigtigt, at man har styr på golfudstyret. Selvom man ikke er sikker på, om golf er en sport, som man ønsker at beskæftige sig med i fremtiden, så kan det være en god idé at have noget af det mere gængse golftilbehør med ud på banen.

Du kan finde alt i golf hos Golfexperten til yderst fordelagtige priser, som også tilgodeser dem, der skal ud at spille for første gang. Shop golfudstyr og golftilbehør på nettet – her er du altid sikret det største udvalg.

Pool er en klassisk aktivitet

Er der en bar i lokalområdet, som har et poolbord stående, så er det en oplagt aktivitet at give sig til sammen med alle kammeraterne. Pool er noget, som man overraskende sjældent spiller. Det skyldes dog med al sandsynlighed de ret store omkostninger, som er forbundet med at erhverve sig et poolbord. Derudover skal der naturligvis være plads til det i hjemmet, hvilket kan være en udfordring for de fleste.

Læs mere

Oplevelser

De bedste destinationer for fodboldglade mænd

Mænd ser fodbold

Er du glad for både rejser, oplevelser og fodbold, så vil det være mere end oplagt for dig at tage på en fodboldrejse til udlandet. Her vil det naturligvis være en fordel, hvis du har nogle venner, kollegaer eller familiemedlemmer, som deler din store passion for fodbold. Det er jo ikke så sjovt at tage på fodboldrejse alene. Dermed ikke sagt, at det ikke kan lade sig gøre; for det kan det selvfølgelig.

Hvor skal turen gå hen?

Skal du opleve nogle af de helt store fodboldstjerner på tæt hold, kan du sætte kursen mod Tyskland, England, Spanien eller et helt fjerde land. I dette afsnit vil vi kigge nærmere på nogle af de byer og lande, som huser de mest succesfulde fodboldklubber med de største stjerner.

  • London, England (Manchester United, Chelsea, West Ham m.fl.)
  • Barcelona, Spanien (FC Barcelona)
  • Madrid, Spanien (Real Madrid)
  • Paris, Frankrig (Paris Saint Germain)
  • München, Tyskland (Bayern München)

London, England er uden tvivl den ultimative destination for fodboldentusiaster, da man her kan opleve hold som Manchester United, Chelsea, West Ham og mange flere. Du kan via engelskeklubber.dk downloade et overskueligt kort over de klubber, som spiller i eller nær London, England. Listen består i øjeblikket af 12 af de bedste professionelle fodboldklubber.

Tripbuddy.dk – afbudsrejser fra Kastrup Lufthavn (vælg mellem mange destinationer)

Planlæg selv eller bestil en pakkerejse

Ønsker du at spare tid og besvær på din ferieplanlægning, bør du bestille en pakkerejse, da det helt sikkert er den nemmeste måde at gribe det an på. Det er desværre ikke den billigste måde, hvorfor denne løsning ikke falder i god jord hos alle rejsende. Den billigste løsning er at planlægge rejsen selv; altså at bestille flybilletter, hotelophold og fodboldbilletter på egen hånd. Du kan gøre klogt i at tage dine fodboldglade venner med på råd, når rejsen skal planlægges og bestilles.

Skal du sikre dig en billet til en større fodboldkamp, hvor der forventes at blive udsolgt, bør du bestille din billet i god tid. Det er nemlig mere end bare svært at få fat i en billet til en rimelig pris, når der først er udsolgt. Dog kan man altid anskaffe sig en ekstra billet, hvis man er villig til at betale, hvad det koster. Alene billetten kan koste flere tusinde kroner, hvis der er tale om en større kamp – for eksempel en kamp mellem FC Barcelona og Real Madrid.

Læs mere

Sport

Sådan forbrænder du flere kalorier til træning

Mand på løbebånd

Når du skal forbrænde flest mulige kalorier til træning, så skal du have helt styr på dit træningsprogram. Træningsprogrammet skal være tilpasset netop dig og din form, for at det bliver så effektivt som muligt.

Hvis du starter for hårdt op, så er der risiko for skader og overtræning, så du bliver nødt til at stoppe din træning igen. Ligeledes er et for let program heller ikke optimalt, da du dermed ikke opnår en lige så god forbrænding og form, som du ellers ville kunne med et hårdere program.

Periodisering af din træning

Når du starter til styrketræning, så er det vigtigt med den rette periodisering af træningsprogrammet. De fleste eksperter anbefaler helkropstræning til begyndere, hvor der er fokus på de største muskelgrupper.

Teorien bag dette er, at når de største muskelgrupper bliver aktiveret, så bliver de mindre muskelgrupper også aktiveret via støttefunktioner til de store muskelgrupper.

Fokus på de store muskelgrupper

Lav derfor et træningsprogram med fokus på f.eks. squat, dødløft og bænkpres og generelt på frie vægte. Start med ca. 2 øvelser af hver, hvor du tager ca. 10-12 gentagelser. I uge 2 kan du så enten sætte vægten op, tilføje flere øvelser eller bare tage flere sæt af de samme øvelser.

I uge 3 fortsætter du så med at gøre programmet endnu hårdere, hvilket du igen kan gøre på flere parametre. Efter ca. 6-8 uger tager du så en træningsfri uge, hvor din krop får lov til at restituere. Herefter starter du forfra, men med en lidt højere træningsmængde.

Både styrketræning og cardio

Både styrketræning og cardio er essentielt, når du skal opnå den bedste forbrænding. Cardio giver den højeste forbrænding under selve træningen, men styrketræningen øger din muskelmasse og derigennem din krops basisforbrænding.

Jo mere muskelmasse du har, jo højere er din forbrænding også. Derfor skal du både dyrke cardio og styrketræning, når du ønsker et varigt vægttab. Du skal selvfølgelig også spise sundt, men lad være med at sulte dig selv, da dette ikke holder i længden.

Læs mere

Sponsoreret

Hvordan får jeg større muskler?

Muskuløs mand

Det korte og meget ukonkrete svar er træning, træning og mere træning.

Dermed ikke sagt, at man skal træne så længe og ofte, at man pådrager sig den ene skade og overbelastning efter den anden. Det er nemlig vigtigt, at kroppen får tid og ro til at hvile, uanset om man dyrker den ene eller anden træningsform.

Høj belastning – få gentagelser

Skal du kunne realisere dit ønske om store muskler, så skal du bruge tid på styrketræning. Her gælder det om at løfte tungt uden at gå på kompromis med selve udførelsen. En god hovedregel går på, at man skal træne med vægte, hvor man kan tage omkring 8-12 gentagelser pr. sæt, før man ikke kan mere. Såfremt du kan tage mere end 12 gentagelser i ét sæt, bør du overveje at øge belastningen. Det skal jo ikke være alt for let.

For at få en så flot og muskuløs krop som muligt er det alfa og omega, at du ikke kun træner arme og mave. Du skal også træne din overkrop, lår, ryg og baller. Med andre ord skal du træne hele kroppen. Træn gerne de enkelte muskelgrupper mindst to gange om ugen.

Billig Fitness står til rådighed for dig, som ønsker at indrette dit eget træningsrum i hjemmet. Forhandleren fører nemlig et bredt udvalg af træningsudstyr.

Spis rigtigt

Du er, hvad du spiser.

Der er faktisk noget om snakken. Det kan nemlig være uhyggeligt svært at træne sig til store muskler, hvis man ikke også har fokus på sin kost. En muskuløs krop bliver jo ikke bygget af pizza, slik, bacon og sodavand.

Herunder får du en håndfuld tips ang. ernæring:

  • Gå aldrig ned på protein (protein er musklernes byggesten)
  • Indtag et måltid umiddelbart efter et afsluttet træningspas
  • Overvej kosttilskud

Med hensyn til ernæring kan du med fordel tømme dit køleskab for junkfood og fylde det med æg, kød, broccoli, fedtfattigt pålæg, mælk, bønner og andre sunde fødevarer. Det handler ikke kun om at spise sundt, men også om at spise varieret.

Sov dig til større muskler

Den kloge læser vil pointere, at man ikke kan sove sig til større muskler, men der bør ikke herske nogen tvivl om, at søvnen er vigtig. Søvnen har i særdeleshed stor betydning for dig, som dyrker intensiv styrketræning og dermed har brug for at restituere. Du skal så vidt muligt forsøge at sove mindst 7-8 timer hver nat.

Læs mere

Sponsoreret

Inspiration: Det vigtigste træningsudstyr til dit herreværelse

Aktiv mand

Du finder næppe en mand, som ikke har haft en drøm om at indrette sit eget herreværelse. Det er nemlig fantastisk at have adgang til sit helt eget værelse – især hvis man bor sammen med en kæreste eller ægtefælle.

Der er mange mænd, som bruger et herreværelse som et spillerum, men du kan også vælge at omdanne værelset til et træningsrum, hvis du har et ønske herom.

Populært træningsudstyr til mænd

Såfremt du er mand og gerne vil købe det bedste træningsudstyr til dit herreværelse, så skal du læse med og suge til dig. Det er en realitet, at der er forskel på, hvilket træningsudstyr der er mest populært hos henholdsvis mænd og kvinder.

Drømmer du om en flot overkrop, en markeret mave og store overarme, så vil vi anbefale dig at købe følgende udstyr:

  • Håndvægte
  • Kettlebells
  • Mavehjul
  • Slyngetræner
  • Foam roller
  • Vægtstang
  • Vægtskiver 

Jo mere udstyr du kan finde plads til, desto bedre træningsmuligheder kan du give dig selv. Du behøver naturligvis ikke at købe det hele på én gang, da det selvsagt kan blive udfordrende rent økonomisk.

Dumbbells (på dansk håndvægte) er uundværlige til hjemmetræning, så du bør også købe håndvægte til dit hjemmefitness. Der er trods alt mulighed for at udføre rigtig mange træningsøvelser, hvis man blot har adgang til nogle få håndvægte.

Det er svært at definere det vigtigste træningsudstyr til et herreværelse, da det på mange måder er en smagssag. Der er nemlig forskel på, om mænd træner for at tabe sig, få større muskler eller for at komme i bedre form. Ønsker du at tabe dig, bør du foruden det anbefalede udstyr også købe en eller flere motionsmaskiner – f.eks. et løbebånd og / eller en crosstrainer.

Du kan med den rigtige tilgang til indretningen skabe et flot, motiverende og maskulint herreværelse, hvor der er gjort plads til både træning og sjov.

Læs mere

Populære indlæg