Følg os

Biler

Få drømme motorcyklen med flexleasing

Motorcykel

Flexleasing har de seneste år, været utrolig attraktivt specielt i bilverdenen, hvor leasingselskaberne har haft utrolig travlt, da efterspørgslen på flexleasing har været eksploderet. Et resultat af dette har også øget fokussen på flexleasing af motorcykler, og flere danskere vælger denne løsning til at få deres drømme motorcykel. Der er en række fordele ved flexleasing der gør det interessant, at vælge flexleasing frem for traditionel køb af motorcykel. Det er ikke i alle tilfælde, at flexleasing er den bedste løsning, en tommefingerregel er at hvis din drømmemotorcykel koster over 200.000 kr. så er flexleasing den bedste løsning. Grunden til flexleasing bedst kan betale sig på motorcykler der koster over 200.000 kr. brugt er på grund af den danske registreringsafgift. Med flexleasing slipper du for, at betale den fulde registreringsafgift på én gang. I stedet skal den betales i små rater i hele leasingperioden, hvor store disse rater er afhængig af motorcyklens alder. (Se raterne her). En flexleasing er altid udarbejdet på en finansiel leasingkontrakt, hvad det er og hvad det indebære kan du læse mere om i næste afsnit.

Hvad indebærer en finansiel leasingkontrakt?

En finansiel leasingkontrakt minder en del om at eje en motorcykel selv, men der er dog nogle væsentlige afvigelser. En af de største afvigelser er, at leasingselskabet har ejendomsretten over motorcyklen og leasingtager kun har en brugsret i leasingperioden. Hvis du ikke er bekendt med ejendomsret over brugsret, så betyder det helt lav praktisk, at leasingselskabet ejer motorcyklen og du får lov til at bruge den når du har underskrevet leasingkontrakten. Med en finansiel leasingkontrakt skal leasingtager betale månedlige leasingydelser, og en evt. engangsydelse. Selv om det er leasingselskabet der ejer motorcyklen i hele leasingperioden så er det leasingtager der skal betale reparationer, serviceeftersyn, dækskifte osv. Hvis disse udgifter skulle komme i leasingperioden. Når leasingperioden er slut, så skal leasingtager kunne henvise motorcyklen til en tredje part til restværdien der står i leasingkontrakten. Restværdien er den pris, at motorcyklen skal sælges til når leasingperioden er slut. Det er derfor yderst vigtigt, at restværdien på motorcyklen er realistisk, ellers risikere leasingtager en efterregning på leasingkontrakten.

Fordele ved flexleasing

  • Du slipper for at betale den fulde registreringsafgift på én gang, og skal i stedet betale i små rater i leasingperioden.
  • Langt mindre kapital binding med leasing end køb af motorcykel.
  • Billige MC forsikring, da motorcyklen kun skal forsikres for dens værdi uden registreringsafgift.
  • Nemmere at udskifte motorcyklen med flexleasing.
  • Større køber klientel til motorcyklen, da den er uden registreringsafgift, og kan nemt sælges til udlandet.

Ulemper ved flexleasing

  • Du ejer ikke motorcyklen selv.
  • I nogle tilfælde er det billigere, at købe motorcyklen selv med finansiering.
  • Når leasingperioden er slut skal leasingtager selv stå for salg af motorcyklen til restværdien.
  • Hvis restværdien ikke er realistisk, så får leasingtager en efterregning på leasingkontrakten.

Denne artikel er skrevet af Bikeportalen.dk, som er en salgs- købsplatform med motorcykler.

Læs mere
Klik for at kommentere

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *